maanantai 19. tammikuuta 2015

Eskareita ja 3-4. luokkaa opettamassa

Tänään maanantaina oli jälleen aika palata harjoittelun pariin. Pääsin aamulla opettamaan iPadien käyttöä eskareille ja iltapäivällä 3-4. luokkalaisille.

Kuvakaappaus Draw-ohjelmasta
Aloitimme aamun Kanervalan päiväkodilla, jossa innokkaat eskarilaiset jo odottivatkin meitä. 24 eskarin ryhmä oli jaettu puoliksi, ja molemmat ryhmät pääsivät vuorollaan kokeilemaan iPadien käyttöä. Laiteet olivatkin eskareille jo tuttuja, sillä heille oli jo aiemmin syksyllä pidetty iPad-pajaa. Tämänpäiväisen koulutuksen tarkoituksena oli syventää osaamista ja tutustua erilaisiin mielenkiintoisiin sovelluksiin. ICT-ohjaaja Merja piti ensimmäisen ryhmän tunnin. Pääsin seuraamaan hänen esimerkistään, miten 6-vuotiaita opetetaan, sillä en ole aiemmin opettanut eskareita. Seuraamisen lisäksi pääsin avustamaan pieniä oppilaita ja neuvomaan hankalissa kohdissa. Itse laitteiden käyttö ja toiminnot olivat lapsille selvää kauraa: eniten ongelmia aiheuttivatkin esimerkiksi englanninkieliset tai pitkät suomenkieliset kirjalliset ohjeet. Ohjaajien ja opettajien avulla näistäkin kuitenkin selvittiin.

Kun ensimmäisen ryhmän tunti oli ohi, pääsi toinen eskariryhmä touhuamaan iPadien kimpussa. Pääsin myös itse vetämään tämän ryhmän tunnin. Kävimme läpi saman sisällön kuin edellinenkin ryhmä, eli Draw- ja Puppet Pals HD -ohjelmat. Draw on hyvin yksinkertainen piirrustusohjelma, josta töitä voi ottaa helposti myös talteen ja vaikka tulostaa luokan seinälle tai lähettää vanhempien sähköpostiin. Puppet Pals -ohjelman avulla voi puolestaan luoda nukketeatteriesityksiä. Oppilaat voivat itse valita hahmot ja taustat, sekä liikutella ja vaihdella näitä mielensä mukaan. Esitykset äänineen ja liikkeineen on myös mahdollista tallentaa ja siirtää esimerkiksi tietokoneelle, josta niitä voi katsella myöhemmin vaikka koko luokan kanssa.

iPadit jäävät eskareiden käyttöön koko viikoksi, jolloin he pääsevät harjoittelemaan muun muassa äidinkieltä ja matematiikkaa laitteiden avulla. Ilokseni eskarin opet pyysivät minua mukaan avustamaan huomiselle äidinkielen tunnille, joten suuntaan piakkoin takaisin eskareiden pariin..

Kuvakaappaus Puppet Pals HD -ohjelmasta
Eskareiden jälkeen otimme suunnaksi Niittylahden opiston, jossa meitä odotti Nepenmäen koulun siirtoluokka, 3-4. luokkalaisten pienryhmä. iPad-koulutukseen oli varattu kaksi oppituntia ja pääsin itse vetämään molemmat tunnit. Aloitimme ensimmäisen tunnin tutustumalla laitteisiin. Harjoittelimme muun muassa valokuvaamista, kuvien katselua, poistamista sekä keskustelimme hyvistä kuvauskäytänteistä. Oppilaat saivat myös hetken kokeilla laitteita vapaasti. Suosikiksi nousivat Lego-pelit sekä koodauspeli Kodable.

Keskustellaan 3-4. lk kanssa, miksi ketään ei saa kuvata ilman lupaa. Kuvasta kiitos harjoittelijatoverilleni Henrille!
Välitunnin jälkeen opastin myös tälle ryhmälle Puppet Pals HD -ohjelman käyttöä. Oppilaat kuuntelivat ensin erittäin tarkasti ohjeita, kunnes luvan saatuaan alkoivat kehitellä ohjelman avulla aivan huikeita tarinoita. Aika kului kuin siivillä ja oppilaat olivat hieman yllättyneitä tunnin loppumisesta. Kehuin lopuksi oppilaita heidän keskittymisestään ja hienosta työskentelystä, sillä nämä asiat eivät kuulemma ole itsestäänselvyyksiä heidän kanssa työskennellessä. Vastavuoroisesti sain ryhmän opettajilta sekä harkkaohjaajaltani kehuja rauhallisesta ja selkeästä opetuksesta. Myös itselleni jäi hyvin onnistunut ja positiivinen fiilis tästä päivästä.

iPadit tosiaan jäivät eskareille ja pienryhmälle täksi viikoksi, joten huomista lukuun ottamatta en tällä viikolla pääsekään enää opettamaan. Sen sijaan tarkoituksenani olisi työstää harjoitteluun liittyen Peda.nettiin materiaalia Socrative-ohjelman käytöstä. Linkitän materiaalin tännekin kunhan se tässä viikon aikana valmistuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti