perjantai 30. tammikuuta 2015

Opettajia kouluttamassa

Keskiviikko kului kokonaan Kontiolahdella, jossa ohjelmassa oli opettajien koulutusta. Merja ja toinen harjoittelija Henri pitivät yhteensä kolme peda.netin peruskäytön koulutusta. Minun tehtävänäni oli seurata koulutusta ja oppia käyttöä samalla itsekin, sekä kiertää neuvomassa ja auttamassa. Koulutuksissa käytiin läpi muun muassa OmaTilan merkitystä, julkisuus- ja oikeusasetuksia, sivujen luontia sekä sisällön tuottamista. Harjoittelimme opettajien kanssa esimerkiksi kalenterin luomista omalle luokalle, opastusvideoiden upottamista, profiilin muokkaamista, kuvien hakemista luokan sivuille sekä paljon monia muita toimintoja. Keskustelimme myös peda.netin mahdollisuuksista oppilaille ja opettajille.

Kotimatkalla totesin päivän yllättävän raskaaksi, vaikka en varsinaisesti opettanutkaan mitään. Opin kuitenkin paljon uutta peda.netin käytöstä ja mahdollisuuksista, mikä varmasti rasitti päätä. Porukalla totesimme, että toinen voimia vienyt tekijä oli varmasti opettajien neuvominen. Jokaisella oli omat, erilaiset ongelmansa, joihin tuli nopeasti keksiä ratkaisu. Ensinnäkin tuli keksiä, mistä kysyjä oli mihinkin tilanteeseen päätynyt ja mitä hän oikein halusi tehdä. Tämän jälkeen tuli keksiä keino toteuttaa haluttu toiminto. Koska itsekin vasta prosessoin samalla juuri oppimaani, piti jokaista asiaa todellakin miettiä. Toisaalta sain päivän aikana paljon harjoitusta peda.netin käytöstä, joten uskon peruskäytön nyt olevan omalla kohdallani hyvin hallussa.

Kello soi, joten opettajat karkasivat hakemaan kahvia. Tulivat onneksi myös takaisin :)
Torstaina opettajien koulutus jatkui, tosin aihe ja paikka vaihtuivat. Pääsimme Henrin kanssa Niinivaaran koululle opettamaan Kahoot! ja Socrative -sovellusten käyttöä. Kahoot! on selaimella toimiva ohjelma, jonka avulla on mahdollista suunnitella ja toteuttaa tietovisoja. Kysymykset ja vastausvaihtoehdot näkyvät opettajan laitteella, josta ne heijastetaan seinälle oppilaiden nähtäville. Oppilaat puolestaan vastaavat kysymyksiin esimerkiksi älypuhelimella tai tietokoneella klikkaamalla oikeaa vaihtoehtoa. Socrative puolestaan soveltuu lyhyisiin, nopeisiin kyselyihin sekä laajempiin sähköisiin kyselyihin tai kokeisiin. Tarkemmin olen kertonut Socrativesta tässä kirjoituksessa.

Henri aloitti koulutuksen Kahoot! -ohjelmasta ja puolivälissä vaihdoimme minun komentooni ja Socrativeen. Autoimme toinen toisiamme esimerkiksi tarkistamalla, että kaikki olivat pyydetyssä vaiheessa ja että koulutusta oli mahdollista jatkaa. Kiersimme myös neuvomassa ja auttamassa opettajia ja sitä kautta helpotimme toistemme työtä. Taisimme onnistua melko hyvin, sillä opettajat olivat tyytyväisiä ja he selvästi hoksasivat molempien työkalujen ideat. Myös itse olimme tyytyväisiä koulutukseen.

Tämä koulutus jäikin harjoitteluni viimeiseksi, sillä olen nyt saanut kasaan kaikki harjoittelutunnit. Ajattelin vielä laatia jonkinlaisen yhteenvedon harjoittelusta ja kertoa hieman yleisistä fiiliksistä. Sen verran voin sanoa jo nyt, että kokemus oli erittäin positiivinen! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti