torstai 22. tammikuuta 2015

Peda.net -ohje: Socrative

Työelämäharjoitteluuni sisältyy tuntien pitämisen lisäksi myös paljon itsenäistä työskentelyä. Olen esimerkiksi tutustunut iPad-sovelluksiin sekä suunnitellut oppitunteja ja iPad-pajoja. Lisäksi olen laatinut Peda.net -sivustolle ohjeen Socrativen käytöstä. Ohje löytyy joko polun kautta Peda.net > Joensuu > ICT-sivut > Ohjeita ICT:n opetuskäyttöön > Socrative -sähköinen kysely/koe tai suoraan täältä: https://peda.net/id/30e4a2b29.

Socrative on työkalu, jonka avulla opettajan pystyvät luomaan ja pitämään muun muassa lyhyitä äänestyksiä, kyselyitä ja vaikka kurssikokeita. Kyselyitä on myös mahdollista jakaa toisten opettajien käyttöön. Kyselyiden tuloksen tallentuvat Socrativeen ja lisäksi ne on mahdollista ladata itselleen tiedostona. 

Kuvakaappaus Socrativen etusivulta
Mielestäni Socrative on melko helppokäyttöinen ja kätevä tapa järjestää lyhyitä äänestyksiä ja kokeita. Aluksi hämmennystä saattaa aiheuttaa erilaiset kyselytyypit ja niiden käyttötarkoitukset, kuten nopea äänestys (Quick Question) ja kysely (Quiz). Tutkimalla tai ohjeita lukemalla erot kuitenkin tulevat nopeasti esille. Kyselyiden luominen on mielestäni yksinkertaista, kuten myös niiden aloittaminen. 

Aloitin Socrativen käyttöohjeiden laatimisen tutustumalla ensin ohjelman toimintaan. Kokeilin itse kyselyiden luomista ja nopeita äänestyksiä. Socrative sallii ohjelman avaamisen myös toiseen välilehteen, jolloin on mahdollista kirjautua oppilaana ja kokeilla samanaikaisesti ohjelman toimintaa oppilaan ja opettajan näkökulmista. Tämä auttoi minua hahmottamaan erilaisia vaihtoehtoja ja niiden toimimista käytännössä.

Kun Socrativen käyttö oli minulle pääpiirteissään tuttua, aloin etsiä Internetistä valmiita käyttöohjeita. Tarjontaa selattuani totesin, että ohjelman ulkoasu on muuttunut viime aikoina, joten päätin luoda täysin omat ohjeet. Aloin muodostaa ohjetekstejä ja ottaa kuvakaappauksia eri vaiheista. Upotin ohjeisiin myös YouTube-videon, sekä lisäsin linkin Socrativen YouTube-kanavalle. Koetin tehdä ohjeista mahdollisimman selkeät, jotta niiden avulla olisi mahdollista opiskella itsenäisesti ohjelman käyttöä. Toivon, että ohjeista olisi opettajille hyötyä!

Aiemmasta ohjelmasta poiketen pääsenkin huomenna perjantaina Merjan mukaan Viinijärven koululle. Siellä järjestetään pajapäivät, jossa 1-6 luokkien oppilaat kiertävät eri järjestöjen ja toimijoiden pitämiä pajoja. Meidän pajamme teemana on tablet opetuksessa. Tässä taas yksi osoitus siitä, että ICT-ohjaajan työ voi olla hyvinkin monipuolista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti