keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Terveystiedon tunnilla

Pidin eilen tiistaina elämäni ensimmäisen terveystiedon tunnin. Pienestä jännityksestä ja kokemuksen puutteesta huolimatta tunti sujui erittäin hyvin. Kohderyhmänä olivat lukion terveystiedon 2. kurssin opiskelijat ja aiheena meillä oli erityisruokavaliot.

Aloitin tunnin esittelemällä itseni ja kertomalla opiskelijoille tunnin aiheen. Tämän jälkeen jaoin opiskelijat kuuteen 3-4 henkilön ryhmään ja annoin jokaiselle ryhmälle aiheen ruoansulatuskanavan sairauksista ja vaivoista tai ruoka-aineallergioista. Ryhmien tehtävänä oli tutustua aiheeseen ja muodostaa siitä lyhyt tiivistelmä. Tiivistelmän kasattiin Padletiin, osoitteeseen http://padlet.com/wall/jwt867m1zqsg. Alla vielä kuva opiskelijoiden laatimista tiivistelmistä (klikkaa kuvaa suuremmaksi).

Opiskelijoiden laatimat muistiinpanot, Alpro pääsi myös mukaan.
Kun tiivistelmät olivat valmiita, annoin ryhmille lisäohjeita. Jokaisen ryhmän tuli suunnitella omasta aiheestaan lyhyt, noin 2-3 minuutin mittainen esitelmä. Tämän jälkeen ryhmän tuli jakautua kahtia: toinen puolisko ryhmää lähti järjestyksessä kiertämään toisia ryhmiä ja tutustumaan näiden aiheisiin, kun taas toinen puoli jäi omalle paikalleen pitämään esitelmää ja sai vierailijoita muista ryhmistä. Opiskelijat siis pääsivät itse esittämään oman aiheensa toisilleen ja harjoittelemaan vertaisopetusta. Kun ryhmät olivat vierailleet kaikilla pisteillä, osia vaihdettiin: äsken kiertäneet jäivät paikoilleen ja esittäjät pääsivät puolestaan kiertämään toisten pisteitä.

Kun kaikki pisteet oli kierretty, aikaa oli kulunut noin 45 minuuttia. Lopputunnista pääsin myös itsekin ääneen: kerroin opiskelijoille erilaisista ruokakulttuureista ja uskonnon vaikutuksista ruokakulttuureihin. Kerroin myös lyhyesti kasvisruokavalioista ja annoin opiskelijoiden itse lukea, millaisia erilaisia kasvisruokavalioita on olemassa. Tämän jälkeen olikin aika esitellä kotitehtävä, joka löytyy täältä.

Kokonaisuudessaan tunti sujui mielestäni erittäin hyvin. Myös ryhmätyöharjoitus toimi erittäin hyvin. Opiskelijoiden laatimat muistiinpanot olivat asiapitoisia mutta napakoita, samoin esitelmät. Kolmen hengen ryhmissä joku joutui esittämään yksin, mutta mielestäni nämäkin opiskelijat selviytyivät erittäin hyvin, eikä esittämistä kaverille jännitetty mielestäni juuri lainkaan. Tilanne olisi saattanut olla hyvinkin eri, mikäli esitys olisi täytynyt pitää koko luokan edessä. Useampi toisto myös tarjosi mahdollisuuden harjoitteluun: mikäli edellisessä esityksessä unohti kertoa jotain, pystyi seuraavassa paikkaamaan unohdustaan.

Lopputunnin opettajajohtoinen osuus toimi myös erittäin hyvin: opiskelijat kuuntelivat tarkasti ja keskittyivät erinomaisesti. Kuten ohjaaja Mari etukäteen vinkkasikin, opettajajohtoinen lopetus kokosi tunnin hyvin ja opiskelijat selvästi kaipasivatkin oman tekemisen jälkeen opettajan puhetta. Oma fiilis tunnin jälkeen oli onnistunut, ja sain myös tuntia seuranneelta opettaja Marilta erittäin positiivista palautetta. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti