maanantai 4. toukokuuta 2015

SciEDU

Kirjoitin maaliskuussa lyhyesti opettajien koulutustapahtumasta SciEDUsta ja mainitsin, että minua pyydettiin mukaan pitämään pajaa. Lauantaina 25.4. tuo päivä vihdoin koitti ja Areenalle kokoontui yli 1000 opettajaa päivittämään tieto- ja viestintäteknologiaosaamistaan. Oman pajani aiheena oli sähköisten kyselyiden ja kokeiden luomiseen soveltuva Socrative. Pajassa vieraili päivän aikana ainakin 50 opettajaa, jotka pääsivät harjoittelemaan kokeiden luomista. Lisäksi pajojen aikana ja väliajoilla pisteellä pyörähti kiinnostuneita kävijöitä, jotka tutustuivat lyhyesti Socrativen ideaan.
Areena oli jälleen hienosti valaistu tapahtuman ajan
Tapahtuma oli omasta mielestäni oikein onnistunut, ainakin oman pajani osalta. Tapahtuman laajuus vaikutti hieman saataviin tarvikkeisin ja välineisiin, esimerkiksi videotykkejä oli melko haastava löytää. Lisäksi suuri väkimäärä nosti desibelitasoja jonkin verran. Tämä saikin minut ajattelemaan pajan pitämistä toisesta näkökulmasta: en pitänytkään pajaa perinteisen opettajajohtoisesti, vaan annoin osallistujien työstää kyselyitä pienissä ryhmissä omassa tahdissaan. Kiersin ryhmissä neuvomassa ongelmakohdissa ja vastailemassa kysymyksiin. Näin vältin välineisiin että äänen kuuluvuuteen liittyvät ongelmat. Koen, että tämä menetelmä sopi tilanteeseen erittäin hyvin.

Leikkiä valolla ja varjolla

Olen erittäin iloinen, että minua pyydettiin mukaan tapahtumaan. Valitettavasti oman pajan pitäminen vei oikeastaan kaiken ajan, enkä päässyt tarkemmin tutustumaan muiden pajojen tai luentojen sisältöihin. Esimerkiksi oppimispelit Roll&Rock ja Semideus olisivat olleet mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia. Toisaalta oli mukava seurata muista pajoista tulevia kävijöitä ja kuunnella heidän mietteitään pajan sisällöstä ja tapahtumasta ylipäätään. Kommenttien perusteella opettajat oppivat tapahtumasta paljon uutta ja monet aikoivatkin hyödyntää oppimiaan asioita opetuksessa vielä tänä keväänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti