maanantai 31. elokuuta 2015

Ohjelmointia alakoulussa: linkkivinkkejä

Yksikään opettaja, nykyinen tai tuleva, ei ole voinut välttyä kuulemasta opetussuunnitelman perusteiden uudistuksesta. OPS2016 saattaa olla myös muille ryhmille tuttu uutisten kautta. Uudistusta on pohdiskeltu, ihailtu, tuskailtu ja kauhisteltu, ainakin mitä itse olen kuullut. Osa ottaa uudistuksen vastaan ilomielin, toisille se aiheuttaa harmaita hiuksia.

Tieto- ja viestintäteknologia on ottanut aiempaa suuremman roolin uudessa OPSissa ja sitä tulisi hyödyntää monipuolisesti opetuksessa ja muussa koulun toiminnassa. Lisäksi OPSiin on lisätty himppu ohjelmointia matematiikan opetuksen sekaan. Alkuopetuksessa 1-2 luokilla ohjelmointiin tutustutaan leikin varjolla, eikä tietokoneita tarvita välttämättä lainkaan. Oppilaat voivat esimerkiksi harjoitella käskyjen antamista robotti-opettajalle, jonka tulee suorittaa luokassa tietty tehtävä. 3-6 luokilla mukaan astuvat jo tietokoneet; ohjelmointia harjoitellaan visuaalisen ohjelmointiympäristön avulla. Esimerkiksi koodaustunti.fi auttaa alkuun. Monipuolisemman ympäristön tarjoaa puolestaan Scratch, jolle on jo olemassa runsaasti erilaisia valmiita käyttöoppaita, tehtäviä ja malleja. Yläkoulussa luokilla 7-9 ohjelmointia puolestaan harjoitellaan jonkun tekstipohjaisen ohjelmointikielen avulla ja oppilaiden tulisi oppia luomaan yksinkertaisia, toimivia ohjelmia. 

Olen koonnut Symbaloon avulla kokoon linkkejä, joiden avulla voi tutustua peruskoulun, erityisesti alakoulun, ohjelmointiin. Vasempaan yläkulmaan on kasattu 1-2 luokille sopivia vinkkejä, oikeaan yläkulmaan helppoa 3-6 luokille sopivaa materiaalia, vasemmalle alas 3-6 luokille helppoja sekä hieman haastavampia  linkkejä ja oikeaan alakulmaan yläkouluun sopivaa materiaalia. Tarkoituksenani on päivittää taulua sitä mukaa kun löydän sopivia linkkejä. Voit myös vinkata minulle sopivia lähteitä. Löydät taulun joko täältä tai alta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti