sunnuntai 31. tammikuuta 2016

#educa2016

Helsingissä järjestetään vuosittain opettajille suunnatut Educa-messut. Tänä vuonna teemana oli Opettaja 2.0 - Päivitetty versio. En ole koskaan aiemmin osallistunut tapahtumaan, joten kun töiden kautta tarjoutui mahdollisuus osallistua, lähdin mielelläni mukaan. Lisäksi teema sopi hyvin ICT-ohjaajalle, sillä TVT-taidot ovat yksi nykypäivän opettajan keskeisiä taitoja.
Messuilla oli paljon erilaisia ohjelmoitavia robotteja
Kiersin tapahtuman aikana sekä näytteilleasettajien kojuja että kuuntelin luentoja. Pyrin poimimaan ohjelmasta erityisesti TVT-aiheita sekä tämän hetken kuumia juttuja. Esimerkiksi Marika Toivolan flipped learning, Harri Luttisen digiloikka ja Teemu Korhosen #MihinOpeaTarvitaanKunOnGoogle olivat hyvin mielenkiintoisia esityksiä. Toivolan esitys avasi mukavasti käsitteiden flipped classroom ja flipped learning eroja sekä antoi käytännön vinkkejä flipped learningista haaveileville. Luttisen esitys puolestaan nosti esille monia TVT:n opetuskäytön kannalta oleellisia seikkoja: mikäli koulussa halutaan hyödyntää TVT:aa, investoidaan ensin verkko kuntoon ja vasta sitten lähdetään hankkimaan välineitä. Muuten laitteiden hyöty jää erittäin pieneksi. Toinen merkittävä huomio oli rehtorin rooli digiloikassa: mikäli rehtorilla itsellään on taitoa, on tämän oltava innostaja ja vastuunkantaja. Mikäli rehtorilla ei itsellään ole taitoja, tulee tämän jakaa vastuuta opettajille ja tukea näitä. Olen huomannut, että nämä asiat pitävät todellakin paikkansa. Teemu Korhonen puolestaan avasi erinomaisesti nykyopettajan roolia ja tarpeellisuutta sekä mitä digiloikka alakoulussa konkreettisesti tarkoittaa.

Välillä pidettiin kahvitaukoja, näitä tosin ei olisi millään raskinut juoda!
Pääsin myös kokeilemaan ensimmäistä(!) kertaa itse Blue-Bot -robottien ohjelmointia. Kyseessä on keltaisten Bee-Bottien kehittyneempi versio. Robotille laitettiin piikkikuori ja se tuli ohjelmoida kiertämään radalla ja puhkaisemaan ilmapallo kaikista kymmenestä luolasta. Suoritus meni kerralla nappiin, mistä sain palkinnoksi Dibitassut -kirjan. Ajattelin laittaa kirjan kiertämään esi- ja alkuopetuksen ryhmissä orientaationa ohjelmointiin. :)

Blue-Bot radalla
Tapahtuman yhteydessä julkaistiin myös TVT-selvitys OAJ:n askelmerkit digiloikkaan. Julkaisu kertoo karua kieltään tämän hetken TVT-tilanteesta kouluissa: opettajat kokevat osaamisensa enintään kohtalaiseksi tai heikoksi ja jopa kolmannes perusopetuksen oppilaista käyttää TVT:aa opiskelussa vain kuukausittain tai harvemmin. Varhaiskasvatuksen osalta luvut ovat vielä synkempiä. Valitettavasti en ole yhtään yllättynyt julkaisun sisällöstä, sillä kierrettyäni kentällä omat havaintoni ovat hyvin samankaltaisia. Ongelmana on usein koulutuksen riittämättömyys ja/tai pula laitteista, mutta joskus myös asenneongelmat. 

Julkaisussa esitellään myös ratkaisuehdotus tilanteeseen, eli digiloikan askelmerkit. Neljä pääkohtaa ovat koulutuksen digitalisaation ohjaus kokonaisuutena kansallisella tasolla, OAJ:n malli opettajien ja johtajien digiosaamisen kehittämiseen (sis. esim. työajalla tapahtuva täydennyskoulutus sekä johtajille että opettajille, paikallinen TVT-tuki sekä opettajankoulutuksen kehitys), riittävät välineet sekä laadukas digitaalinen oppimateriaali. Askelmerkkeihin kannattaa ehdottomasti tutustua tarkemmin, erityisesti toiseen kohtaan. OAJ:n julkaisua lukiessa oli ilo huomata, että Joensuun seudulla tehdään jo monia asioita oikein.

Asiantuntijapaneelissa keskustellaan TVT-julkaisusta
Kokonaisuutena tapahtuma tarjosi hyvin tietoa opetusalan ajankohtaisista tapahtumista ja trendeistä sekä antoi mahdollisuuden kohdata kollegoita ja eri firmojen edustajia kasvotusten. Oli myös mukava päästä itse osallistumaan tapahtumaan, josta on monena vuonna ainoastaan kuullut. Mikäli Educa jäi itseltäsi väliin tai et ehtinyt kuulemaan kaikkia mielenkiintoisia esityksiä, tunnelmiin pääsee esimerkiksi Twitterin avulla hashtagilla #educa2016

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti