keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

Opetustuokio: nettikiusaaminen ja Book Creator

Tämä teksti on kirjoitettu 26.4.2016, eli lähes tasan kaksi vuotta sitten. Jostain syystä se oli jäänyt pyörimään luonnoksiin, mutta nyt päätin vihdoin julkaista sen. Olipas muuten hauska palata hetkeksi menneeseen! Tämänkin projektin olin lähestulkoon unohtanut.

Sain muutama viikko sitten toiveen tulla kertomaan alakoulun oppilaille nettikiusaamisesta sekä opettamaan Book Creator -sovelluksen käyttöä. Alkuun pyyntö tuntui jotenkin haastavalta ja olisin melkein halunnut jättää nettikiusaamisosuuden pois. Keskusteltuani asiasta kollegoideni kanssa ja pohdittuani aihetta useamman kerran kokonaisuus alkoi kuitenkin lopulta hahmottua. Kävin tällä viikolla vetämässä tuon tuokion sekä 3-4 että 5-6 luokkien kanssa. Tuokio onnistui sen verran hyvin, että päätin jakaa sen muidenkin saataville. Tässä kahden oppitunnin mittaisessa tuokiossa yhdistyy siis mm. parityöskentely, tiedonhaku, omien laitteiden käyttö opiskelussa (BYOD) sekä uuden sovelluksen (Book Creator) käytön opettelu, teemana nettikiusaaminen. 

Kyseisessä koulussa ei aikaisemmin ollut käytetty omia laitteita opetuksessa, joten koteihin laitettiin etukäteen tiedote asiasta sekä yleensä teemapäivästä. Apuna käytettiin Joensuun Mediakeskuksen BYOD-pohjaa. 

Aloitin tuokion esittelemällä itseni oppilaille ja kertomalla, mitä kahden seuraavan tunnin aikana on tarkoitus tehdä. Tämän jälkeen puhuin heille hieman nettikiusaamisesta, painottaen konkreettisia esimerkkejä. Molemmissa luokissa suurimmalla osalla löytyi puhelimesta WhatsApp, joten otin monet esimerkit sieltä (ryhmäkeskustelun ulkopuolelle sulkeminen, ilkeät viestit, kuvien levittäminen ilman lupaa...). Pidin puheosuuden lyhyenä, mutta halusin kuitenkin saada oppilaat ajattelemaan asiaa konkretian avulla.

Seuraavaksi neuvoin lyhyesti Book Creatorin käytön oppilaille ja näytin esimerkkirungon, jota voi käyttää pohjana omalle kirjalle. Esimerkissä oli kolme pääkohtaa: mitä nettikiusaaminen on, mitä tehdä jos sinua kiusataan netissä ja mitä tulisi tehdä jos havaitset nettikiusaamista. Sovimme, että kirja koostetaan koulun laitteelle, tietoa saa hakea omilla laitteilla ja ensin työstetään teksti, lopuksi kuvat/piirrokset. Tämän jälkeen oppilaat lähtivät pareittain etsimään tietoa ja työstämään kirjaa. 

Työskentely lähti erittäin hyvin käyntiin molempien luokkien kanssa. Kun tietoa alkoi olla hyvin kasassa, kerroin oppilaille Internetissä olevista kuvista ja niiden käyttöluvista. Tämän jälkeen kokeilimme kuvien hakua CC Searchilla. Molemmissa luokissa tämä oli uusi juttu. 5-6 luokassa saimme parin oppilaan kanssa herkullisen keskustelun Internetissä olevista kuvista ja musiikista. Vaikka oppilaat aluksi hieman änkyröivätkin asian kanssa, oli keskustelu varmasti heille hyödyllinen ja herätti ajatuksia myös muiden luokkalaisten mielissä.

Lopuksi tallensimme oppilaiden tuotokset. Ensimmäisen luokan kanssa lähetimme kaikki kirjat AirDropilla yhdelle laitteelle ja tallensimme ne laitteen iBooksiin. Toisen luokan kanssa lähetimme kirjat AirDropilla pdf-muodossa minun laitteelleni Dropboxiin omaan kansioonsa. Kansion linkin lähetin opettajalle sähköpostilla. Tallennuskäytännöissä olisi hieman miettimistä ja hiomista, mutta nyt mentiin näillä. Molemmat luokat aikoivat vielä perehtyä yhdessä kirjoihin ja toivon, että aihe herättää keskustelua. 

Molemmat luokat työskentelivät erittäin hyvin ja oppilaat selvästi heräsivät pohtimaan aihetta. Sain päivän aikana kuulla luokkien kiusaamiseen liittyvästä historiasta sekä millaista työskentely luokissa yleensä on, enkä olisi kyllä näitä itse arvannut. Lisäksi oppilaiden työt olivat aivan mainioita: sovelluksen käyttö tuli selvästi tutuksi ja sisältö oli erittäin laadukasta. Harmi, etten hoksannut pyytää keneltäkään lupaa julkaista teoksia! 

Joskus omalle epämukavuusalueelle astuminen selvästi kannattaa. Kiusaaminen on arka ja hankala aihe, joten en mielelläni olisi siihen tarttunut, varsinkin kun minua pyydettiin luennoimaan aiheesta oppilaille. Kiusaaminen on kuitenkin niin merkittävä aihe, etten voinut sivuuttaa sitä, vaan ratkaisin asian keksimällä mieluisamman tavan käsitellä aihetta. Lisäksi rohkaistuin asian suhteen, kun pohdin omia vahvuusalueitani: sosiaalinen media on omaa osaamisaluettani ja tiedän melko hyvin, mitä palveluja ja millä tavoin nuoret käyttävät, myös kiusaamiseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti