tiistai 1. toukokuuta 2018

Myös verkkokoulutus voi olla vuorovaikutteinen


Oletko koskaan osallistunut verkkokoulutukseen, jossa on ainoastaan kouluttajan puhuva pää ja esityskalvoja? Katsot vaihtuvia esityskalvoja ja kuuntelet kouluttajan tasaista ääntä. Hetken kuunneltuasi ajatus alkaa harhailla ja puhe puuroutua korvissasi... Pian havahdut siihen, ettei sinulla ole aavistustakaan, mistä viimeisen 15 minuutin aikana on puhuttu.

Onneksi verkkokoulutus voi olla muutakin: parhaimmillaan se on yhtä osallistavaa ja vuorovaikutteista kuin lähikoulutuskin. Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla muokkaat verkkokoulutuksestasi vuorovaikutteisemman!

1. Nimi, kuva ja ääni esiin
On täysin erilainen tilanne osallistua koulutukseen, jossa kaikki osallistujat ovat anonyymeja, kuin sellaiseen, jossa näet ja kuulet myös toiset osallistujat. Osallistujia kannattaakin pyytää kirjautumaan tilaisuuteen omalla nimellään sekä kuva- ja ääniyhteyksillä. Näitä kannattaa myös hyödyntää: esimerkiksi koulutuksen aluksi jokainen voi laittaa videokuvan päälle ja kertoa päivän tapahtumista ja tunnelmista. Tavallisten kuulumisten vaihtoa ei kannata unohtaa, vaikka työskennelläänkin verkossa.

2. Osallistujat aktiivisiksi toimijoiksi
Jotta koulutukseen syntyy aitoa vuorovaikutusta, anna välillä osallistujille puheenvuoro. Sen voi tehdä esimerkiksi esittämällä kysymyksiä tai pyytämällä osallistujia kertomaan kokemuksistaan tai ideoistaan. Osallistujat voivat esimerkiksi vastata kyselyyn, kommentoida chat-viesteillä tai  osallistua keskusteluun mikrofonin avulla. Muista kouluttajana myös reagoida osallistujien viesteihin!

3. Aikaa omaan työskentelyyn
Ainakin omissa lähikoulutuksissani osallistujat pääsevät aina itse tekemään ja kokeilemaan uusia asioita. Samaa voi helposti toteuttaa myös verkossa: anna osallistujille aikaa kokeilla rauhassa esimerkiksi uutta sovellusta ja tehdä tehtäviä. Ole itse paikalla ja rohkaise osallistujia kysymään, mikäli nämä kohtaavat haasteita tai tarvitsevat muuten apua.

4. Tehtävien koonti ja läpikäynti
Jos osallistujat ovat tehneet tehtäviä, esimerkiksi harjoitelleet infograafien tai videoiden tuottamista, kootkaa ne yhteiselle alustalle. Osallistujat voivat perehtyä toistensa, antaa tekijöille palautetta ja saada itselleen ideoita. Tehtävät voidaan myös käydä yhdessä läpi niin, että jokainen saa kertoa omasta työstään ja toisilla on mahdollisuus esittää tarkentavia kysymyksiä ja kommentteja.

5. Ryhmäkeskustelut
Osa verkkokokousalustoista, kuten Adobe Connect, mahdollistaa osallistujien jakamisen pienempiin ryhmiin. Pienryhmissä voidaan esimerkiksi jakaa kokemuksia tai työstää tehtävää ryhmän näkökulmasta. Pienryhmäkeskusteluiden jälkeen voidaan palata takaisin yhteistyötilaan ja purkaa ryhmäkeskustelut auki. Usein pienryhmässä on helpompi osallistua keskusteluun ja useampi pääsee ääneen. Erityisesti pidemmissä koulutuksissa osallistujien väliset keskustelut nousevat arvokkaiksi.


Julkaistu alunperin Ilonan blogissa 26.4.2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti